La época de los perros flacos
por Diana Aisenberg - Diciembre 2019
[publicado en ramona.org]


En Smile or die or smile, la muestra de Jorge Pomar curada por Diego Bianchi, hay sobreabundancia de sonrisas. También en el techo, reflejadas desde un dominó de papel especular. Más que sonrisas, abunda el smile, ese ícono del sticker que está en todos lados. Tantas sonrisas como amigos. Todos se pasean con cuadros sonrientes. Los cambian de lugar. Las sonrisas se deforman de todas formas. Un caleidoscopio con efecto psicotrópico.

En el espacio de al lado, habita La época de los perros flacos de Dana Ferrari. La soledad de la media sola, la que perdió a su par. Las medias de Dana también están llenas de algo. Están llenas de ojos. ¿Qué miran? No sabemos. Hay ojos abiertos, asombrados, pasmados, boquiabiertos, alucinados, atónitos. Trepan en estado presente: yo trepo; tú trepas; él trepa. Un presente que resulta ser eterno sin perro gordo a la vista.

Pomar viene de la calle, de la pintura mural. Llega de la pared al papel. Libros, remeras, serigrafías. Dibuja sin parar. Hace cerámica imprime produce viaja borda carteles de calle a calle. Ama los sótanos y aquí hay uno. El mismo del que la instalación de Dana parece escapar.

Los trepantes no saben a dónde van aunque se acercan a la luz de la ventana. En la obra de Dana la presencia del cuerpo es constitutiva. ¿Acaso no la han visto parada por horas como la mujer de sal en distintos espacios institucionales?

Pomar invita a sus amigos a usar las obras como máscaras y pasearse.

Dana invita a hacer muñecos con medias para transformar las cosas estancadas. Es un movimiento que no tiene a dónde ir. Trepar sin salida.

¿Qué es lo que hacen estos caminantes en el espacio de la galería? ¿Festejan? ¿Critican? ¿Desconfían?

Interpelan figuras de poder, visitan la idea del éxito - del primer premio - de ser el mejor – de ganar.

Los platos de cerámica ofrecen alimento: hummus, babaganoush, nachos, frutos secos. Cuando el público comienza a degustarlos, aparece un ojo, una boca o una oreja. Cuando el plato se vacía, asciende el rostro de Putin, Macri o Trump: las democracias del siglo XXI.

Hasta el hastío: armas, dignatarios, opulencia. Paladines de un sistema experto en miserias. Especies de superhéroes inculcados en cada pequeño ser.

Cansados de grandes consignas y grandes promesas, hay cierta timidez en los modos de denuncia. Hay desazón. Hay alegría. Una fórmula que incomoda como ser un mundo y estar en un mundo, estar solo y ser parte.

La opulencia se revela por cantidad. Los medios y los materiales son cotidianos, responden a actividades escolares, barriales y familiares: la galería como lugar de reunión y como escuela. La galería como plaza.

Hay placer y hay dolor. Y un permanente desafío de supervivencia al hacer malabares con el lenguaje una y otra vez. Mientras, buscan la distancia ideal que la calle pide.



In Smile or Die or Smile, an exhibition by Jorge Pomar curated by Diego Bianchi there is an abundance of smiles; on the rooftop as well, reflected from paper-made domino pieces mirrored on the floor. But these are not exactly smiles but rather smiling face emojis, like those stickers one could now bump into all the time; and they seem to distort in every way possible; a kaleidoscope of psychotropic effects.

Next to Jorge Pomar’s exhibition there it is: Dana Ferrari’s La época de los perros flacos. The loneliness of the sock without its pair. Dana’s socks are also full of something, they are full of eyes. What are they looking at? We cannot tell. These are eyes that are wide open, amazed, bewildered, staggered, stunned. They climb in present tense. I climb, you climb, he climbs. A present tense that proves itself eternal, without a predator at sight.

Pomar comes from the streets; from mural painting. He has gone from wall to paper. Books, t-shirts, prints and draws without a break. But then he also works with pottery and ceramic while printing, producing, travelling and embroidering street-length banners. He has a thing for basements and there is one here at the gallery; the same one from which Dana’s installation seems to be wanting to get out of.

Climbers do not seem to know where is it they are heading to, though they are certainly going towards the light  from the window. In Dana’s work, the body presence is somehow constitutive. Have not you seen her hours and hours as the salt woman in a series of institutional places?
Pomar invites and encourages friends to use his works as masks and walk around with them.

Dana invites guests to make little dolls using her unpaired socks so as to get something out its spell, out of its standstill. It is a movement with no purpose. A climbing without a chance.
What is it these walkers do in the space of the gallery? Are they celebrating something? Do they criticize? Mistrust?

They are questioning power figures; revisiting the idea of success —awards, first awards, recognition—, of being the best at something —the idea of winning.

Ceramic plates offer food: hummus; baba ganoush, nachos, dried fruits. When the public starts eating, an eye would appear; a mouth, maybe an ear. As the plate empties, Putin, Macri or Trump’s faces will start popping up. Democracies of the 21st century.

And it goes like this ad nauseam: guns, dignitaries, opulence. Guardians of a system proved expert in malice and in misery. Species of superheroes that are instilled into each of us.  
Tired of the great statements and promises of yesterday, there lies a certain shyness in the way things are being revealed or reported. There is discomfort, a feeling of unease. A sense of joy. A formula that turns awkward: how to be oneself a world and a fraction of a larger one at the same time. Be alone and a part of something.

Opulence is measured by quantity. Means and materials are everyday ones; typical of school, community and family kind of activities: an art gallery as a place of reunion and a space of learning. An art gallery as a square.

There is pleasure and there is pain. And there is an everlasting idea of survival in juggling with language time and time again while trying to guess —or look for— the exact and ideal sense of distance the street is asking for.